Hadbjerg Skole

Forsiden

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forældrebrev
Januar 2002
5.klasse

 

Først lige et godt nytår til jer alle sammen.

Her efter nytår har vi indvilliget i at skifte klasselokale med 2.klasse indtil vinterferien. Vi er således kommet over i lokale 1 i den gamle skolebygning.   Som det blev nævnt i skrivelsen før jul, er det et forsøg på at hjælpe Jette som er klasselærer for 2.klasse, og som har haft helbredsmæssige problemer i dette skoleår.  Vi ved ikke om det kan hænge sammen med noget i lokalet, men omvendt har ingen af børnene i 2.klasse haft problemer. Bygningen er blevet undersøgt og der kan ikke findes noget der kunne påvirke helbredet.  Vi valgte derfor at prøve denne løsning for at se om der kom ændringer hos Jette. 

Hvis vi vidste der var noget galt i lokale 1 ville vi selvfølgelig aldrig sætte en anden klasse derind – så på den måde mener vi ikke at vi exprimenterer med børnenes (og vores) helbred. 

Omvendt er vi selvfølgelig meget obs på om nogle børn fra 5.klasse reagerer helbredsmæssigt i denne periode, så vi noterer alt hvad der kan være i den retning.  Hvis I som forældre oplever nogle ændringer i børnenes tilstand, vil vi derfor meget gerne have en melding om det straks, så vi kan vurdere sagen udfra det.

Aftalen går som sagt til vinterferien og regner derefter med at rykke tilbage til lokale 7.  Børnene har tilpasset sig fint i deres nye omgivelser og virker generelt til at trives godt sammen med de mindre elever i den gamle bygning.

Her før jul var vi jo så heldige ( og dygtige J ) at   få lidt uventet hjælp til klassekassen og evt en kommende lejrskole i 6 .klasse.  Som I ved vandt vi  1.præmien i en kommunal konkurrence  i IT- programmet medi8tor.   Flere af jer var nede i kulturhuset til overrækkelsen  - desværre kunne jeg ikke nå at varsko alle –da jeg selv fik meldingen klokken 20 dagen før …på vej ud af døren.  Præmien var 7000 gode danske kroner og begrundelsen for at 5.klasse skulle have dem, var at det var de mest forskelligartede og alsidige projekter de havde fået ind.

Mediatorprojekt: tryk her

Lige før jul havde vi så også vores teatertur til Århus. 

De meldinger vi har fået fra børnene bagefter har kun været ovenud positive . Vores egne erfaringer var også at  vi  havde en god tur med en flok søde og ansvarlige børn.  Konklusionen bliver heldigvis at vi sagtens kan lave den slags ture sammen med dem fremover uden grubler.

Århusturen: tryk her

 

I matematik arbejder vi fortsat med Sigma og de emner som bogen byder ind med, og det  er mange her i 5.kl. Lige inden jul startede vi med at arbejde med stoffet på en lidt anden måde. I fællesskab tager vi en kort introduktion til emnet, derefter arbejder eleverne i grupper med at få ”læst og forstået” regler og forklaringer og at få løst de tilhørende opgaver. Det er gruppens ansvar at sørge for at alle forstår hvad det drejer sig om, men de kan selvfølgelig hente konsulentbistand hos mig. Undervejs kan det være nyttigt med lidt fælles opsamling og vi runder også af i fællesskab. Fordelen ved at arbejde på denne måde er bl.a. at den enkelte elev bliver mere ansvarlig for sin egen indlæring. Det er ikke helt så let at forfalde til dagdrømmeri og så bagefter melde ud at det her kan jeg ikke finde ud af. Børnene bliver også presset til at udtrykke sig mundtligt omkring matematikken hvad enten de skal give en forklaring til en kammerat eller stille et opklarende spørgsmål.

Set fra lærerside frigør arbejdsmetoden flere ressourcer til de elever der virkelig har brug for ekstra hjælp, samtidig med at det er en udfordring til dem der generelt synes matematik er nemt. For en ting er at løse opgaver, en anden at formidle forståelsen til en anden. Vi vil også i den næste tid bruge denne arbejdsmetode og hen ad vejen udvide den til at grupperne selv skal give hinanden lektier for, da ikke alle arbejder lige hurtigt. Dog vil vi have en fælles deadline.

De fleste er kommet godt i gang med hjemmeregning og mange synes det er sjovt. Vi arbejder løbende med opstilling og orden og med at overholde afleveringsfristen. Hjemmeregning drejer sig dels om træning og repetition af tidligere opgavetyper, dels om at disponere sin tid. Det er altså en god ide at se på sin hjemmeregning i god tid, så der er tid til at spørge hvis der er noget som er svært.

 

Passer og vinkelmåler er almindelige arbejdsredskaber i matematik og skal helst være i tasken hver dag

Engelskundervisningen glider støt og roligt fremad. Efterhånden er vi nået til et niveau, hvor mange af børnene frimodigt kaster sig ud i længere sætninger og små forklaringer på engelsk. En rigtig god oplevelse for alle parter. Vi arbejder meget med at få en del sætningsstrukturer helt på plads. Det gør vi bl.a. ved at det ikke er ok at svare med enstavelsesord,  men at der altid skal svares med en hel sætning. Det kan virkeligt kunstigt når der fx bliver spurgt: ”Is it a car?” og svaret så omstændeligt skal være ”No, it’s not a car” og ikke blot et simpelt ”no”, men det er de mange gentagelser af hele sætninger der på sigt giver muligheden for en regulær samtale.

Vi arbejder meget med engelskbogen men tager også andre materialer ind. I december arbejdede vi en del med engelske julesange, såvel de traditionelle som de mere nutidige. Med jævne mellemrum bliver en popsang også så påtrængende at vi lige må arbejde den igennem, for at se hvad den faktisk indeholder. De forholdsvis mange afstikkere til sange, lege, opgaveark mm. betyder at vi sandsynligvis ikke kommer gennem hele bogen, men vælger ud hvilke afsnit vi vil beskæftige os med. Det er ikke et udtryk for at engelskundervisningen ikke rykker - blot at den rykker på andre områder også.

 

Venlig hilsen Lone & Kim