Hadbjerg Skole

Forsiden



 

 

 

 

Klasse-Rapport
6.klasse * September 2002

Indledning

 

Så fik vi taget hul på det nye skoleår. Det har været en noget turbulent start  med byggerod, lokaleproblemer og lærerskifte samt ny elev i 6.klasse.

 

Byggerodet må vi lære at leve med i nogen tid fremover. Planen er at den nye indskolingsafdeling skal være færdig til jul, hvorefter vi laver en større omrokering generelt på skolen.  Indskolingsklasserne flyttes til det nye, de ældste klasser kommer i bygningen ved lokale 1 og 2, SFO får en afdeling i den gamle bh-klasse, lærerværelse flyttes til lokale 13+14. Det bliver en større forestilling som givetvis vil få skolen til at rode endnu mere i en tid.  I første omgang betyder dette ikke noget for 6.klasse. I de kommende år vil de så mærke det, da de skal være i den gamle skoledel.

Vi mærker lokaleproblemerne lidt i klassen da vi ikke for tiden kan bruge gymnastiksalen da den er indrettet som klasseværelse. Heldigvis gør det jo ikke noget med det gode vejr vi har her i sensommeren.

 

Som I blev informeret om de første dage efter ferien, har Lone valgt at skifte arbejde.  Hun ville gerne prøve nye udfordringer og fik arbejde som lærer ved en specialskole i Jebjerg.

Jeg snakker stadig ofte med hende og følger på den måde lidt med i hendes nye arbejde.  Et arbejde der på mange måder er anderledes end hvad hun kom fra – og et arbejde med  nogle ressourcetildelinger og normeringer der er meget anderledes end hvad vi kender til.

Lone har været forbi klassen en enkelt gang og eleverne var glade for det gensyn.

 

Den første måned fik 6.klasse Lene Wiehe som vikar for Lone.  Hun faldt rigtig godt ind og klassen virkede meget glade for hende.  Lene Wiehe skulle læse videre på RUC og skolen ansatte herefter Lene Andersen som lærer i Lones skema. Hun startede så her i mandags og det er mit indtryk fra mine møder med hende, at hun hurtigt vil falde ind og at 6.klasse nok skal blive glad for hende.

 

Klassen har så i år også fået to nye fag nemlig hjemkundskab og sløjd.  Vi valgte fra skolens side at droppe vores p-fagsordning til fordel for at  eleverne fik disse fag.

Birgitte Boller har fået klassen til hjemkundskab og Jens Christensen  til sløjd.  Jeg tror 6.klasse bliver glad for både  de nye fag og lærerne.

 

Carl Langhof har før været tilknyttet klassen i forhold til kliniktimerne.  han er derfor et ret kendt ansigt hos ungerne og de falder generelt godt  i hak med hinanden.

Som jeg nævnte i forældrebrevet før ferien er klassen blevet tilgodeset med nogle ekstra timer hvor vi kan gøre brug af Carl.  Timerne er udløst i erkendelse af den faglige spredning i klassen og den store klassestørrelse.

Timerne er først kommet på plads nu, pga nogle omrokeringer i skemaerne.  Carl og jeg vil nu gå ind i en planlægning om hvordan vi får udnyttet disse timer bedst.  Som tidligere nævnt er mit udgangspunkt ikke at disse kun skal være til de indstillede elever. Vi vil prøve at  fordele og lave kurser baseret på 6.klasses behov og elevernes motivation for "gerne at ville lære".

 

Alle de fire ovenfor omtalte lærere vil vise sig på forældremødet på torsdag så I får mulighed for at se dem og stille evt. spørgsmål.  Jeg har sagt til dem at de ikke skal  forberede en længere tale, men bare lige præsentere sig selv og deres fag kort. Herefter kan I spørge hvis I har noget på hjerte

 

"Det sidste år"

 

6.klasse er det sidste år jeg har jeres unger som klasselærer.

Jeg er ikke vild med at slippe ungerne, men ser det som en  fordel for klassen.

Vi har altid førhen lavet lærerskifte efter 7.klasse, hvilket har givet overbygningslærerne en forholdsvis kort periode med eleverne.  Derfor vælger vi fra næste år at lave skiftet allerede efter 6.klasse så overbygningen bliver 7-9.klasse, hvilket også falder i tråd med vores nye valgfagsordning som tilbydes 7-9.klassser.

Jeg tror det  bliver rigtig godt for klassen at skifte lærere. Jeg ser det lidt i lyset af at jeg har haft så mange timer med dem og begynder at mærke en sult hos mange elever efter lidt ny inspiration. 

For ikke helt at slippe dem, har jeg meldt ud til 6.klasse, at jeg vil prøve og se om det er muligt at jeg evt. kan fastholde 1-2 fag sammen med dem til næste år. Jeg synes også det vil være en fordel for kommende klasselærer at kunne trække på mit kendskab til eleverne. Hvem der kunne ske at  blive klasselærer næste år vides selvfølgelig ikke på dette tidspunkt, men man kunne jo prøve at skæve til hvem der er klasselærere for nuværende 9.klasser.

 

 

 

Hvad sker i 6.klasse.

 

De større tiltag af anderledes undervisning her i 6.klasse,  kommer til at ligge i foråret  og sommeren 2003.  Selvfølgelig vil der givetvis være anderledes aktiviteter og evt. ture her i 2002, men her skal jeg først  have lavet en plan sammen med Lene.

 

SSP – uge er en af de faste discipliner på en 6.klasses kalender.  Vi  sætter det meste af en uge af til det kriminalpræventive hvor vi får besøg af forskellige udefra der har en vinkel på dette emne. Ugen ligger  fra den 10-13. marts 2003 og vi slutter af torsdag den 13.marts med en SSP-forældreaften med gademedarbejder Carsten Uhrenholt .

 

Cyklistprøve er også en af de obligatoriske ting i 6.klasse. Vi kender ikke datoen endnu, men min erfaring siger mig at det kommer til at ligge i maj måned.

 

Vi skal også lejrskole her i 6.klasse.

Jeg har indtil for nylig holdt det hemmeligt for klassen hvor vi skulle hen, da jeg først skulle vide med sikkerhed om Lene ville tage med. Hun har sagt ja, så vi har snakket lidt om det i klassen.

Fra søndag den 1 juni til fredag den 6.juni 2003 tager vi på lejrskole til Bornholm.  Det er ikke alle klasser jeg ville binde an med en bornholmertur, men jeg synes denne klasse fungerer så godt i tur-sammenhæng, at jeg ikke er bekymret for at rejse så langt med dem.

Lone og jeg har planlagt noget af lejrskolen, da det var før Lone vidste noget om sit nye arbejde. Af erfaring valgte vi at satse på Gudhjem vandrehjem da vi før har haft utrolige gode oplevelser med dem. Herudover valgte vi at tage overfarten København-Rønne. Den sejler om natten og selvom det bliver en af de tunge ekstraudgifter, har vi planlagt kahytter med køjer til alle elever, så de kan sove på overfarten og derved få mere ud af næste dag.

Vi har vores 7000 i klassekassen som vi vandt – måske skal de bruges her.  En anden mulighed er at I indvilger i at spytte lidt  i klassekassen og at præmien bruges til at forsøde turen med lidt ekstraoplevelser og lidt andet guf.

Hvis I har brug for det, tager jeg gerne en snak med jer til forældremødet, ellers tager vi det bare op når lejrskolen kommer lidt tættere på.

Pubertet

 

Her i starten af det nye skoleår er det nok ikke kun i skolen at vi oplever  "at de godt nok er ved at være store".

I mærker det  sandsynligvis endnu tydeligere end os den "snigende pubertet"  i dens mange variationer.  Eleverne udvikler sig på dette punkt meget forskelligt og konkret mht. 6.klasse betyder det  jeg oplever meget forskellig adfærd for tiden.

Den udviklingsspredning jeg før har påpeget bliver ikke mindre tydelig her i år – specielt i pigegruppen.  Det kan være pudsigt at opleve en af pigerne stå i tæt omfavnelse med en dreng og en anden af pigerne rende rundt i skolegården og lege med  2. klasse. Omvendt er dette jo bare et ærligt udtryk for hvor de er i udviklingen, så den side af sagen skal eleverne nok selv styre. Der hvor den kan gå hen at blive lidt vanskelig er når vi ser på klassens generelle fællesskab samt den fælles undervisning.

 

I forhold til fællesskabet  er det blevet sværere at trække opsætte klassen til fælles opgaver - og jeg oplever at mange holder meget lav profil i det fælles, i deres forbeholdenhed for at blotte sig.  I selvvalgte grupperinger fungerer de fint, men det indebærer den eviggyldige problematik med de til sidst tiloversblevne.  Dette gælder dog stadig mest pigerne eftersom drengegruppen trods alt stadig er mere homogen og drengene er bedre til at finde sammen med forskellige alt efter sammenhæng.

 

I  fællesundervisning oplever jeg også den udviklingsmæssige forskel og må derfor ofte vælge hvor jeg niveaumæssigt vil "ramme ind" .  Når eleverne spænder omkring  4 år i både udvikling og faglighed betyder det at det ofte kan det let blive enten for svært eller for let for mange i vores fællessnak.

Det er ikke en helt ny problematik og vi gjorde også opmærksom på den sidste år. Det er bare blevet endnu tydeligere i år.

 

Jeg vil lige tage fat på episoden fra før med drengen og pigen i meget tæt omfavnelse med hinanden.  Det er noget helt nyt i forhold til klassen og måske også en snak værd på vores forældremøde.  "Fænomenet" kender vi i skoleregi selvfølgelig fra de ældste klasser.  Skolen har ingen fast politik på det punkt ( endnu)  - men den almindelig holdning er at det accepteres når det ikke går ud over undervisningen i timerne. Det er tydeligt at mange i "tidens trend"  viser deres holden-af-hinanden meget tydeligt for at alle andre skal se det.  Vi er enkelte gange gået ind her og snakket med de involverede og lavet en aftale om lige at dæmpe deres hede kærlighed i skoleregi lidt J

Går vi tilbage til 6.klasse kan mange af jer nok få den samme tanke som jeg – om det ikke er lidt tidligt.  Tænker vi tilbage på vores egen skoletid var det vel også eksisterende dengang i 6.klasse, bare i en lidt mere afdæmpet form.

Min egen holdning på dette punkt er at jeg grundlæggende synes det ok … og rart at se drenge og pigegruppen nærme sig lidt hinanden igen.  Jeg sætter grænser med at det ikke skal foregå i timerne og  hvor "hed" omfavnelse jeg vil acceptere.

Jeg vil i det kommende tage det en del op i forbindelse med  generel sundheds / seksualundervisning og familiekendskab.  Jeg vil her lægge vægt på naturligheden i at få følelser for hinanden og naturligheden i ikke at have disse endnu.  Det er klart at mange elever ser skævende og lidt usikkert på deres venner der står og holder om hinanden.  Der skal tages vare på deres følelser så de får en fornemmelse af at det er meget i orden at de slet ikke har lyst til dette endnu.

Samtaler

Jeg har tænkt mig at køre samtalerne her i 6.klasse som de tidligere år.  Det vil sige at vi holder en samtalerunde i november, hvor I alle bliver indbudt.  Vi inddeler det i 15 eller 30 minutters samtale og I får min / vores mening om hvor vi har behov for den lange samtale. Som altid kan I selvfølgelig også bede om en længere samtale.

2. samtalerunde bliver holdt i marts 2003 – og her indbyder vi der hvor vi synes behovet er. Også her siger I bare til hvis I gerne vil have snakken alligevel.

 

1. samtalerunde:  11 + 14 + 19. november 2002.

2. samtalerunde:  25 + 31. marts 2003.

 

 

Standpunktsmeddelelser.

 

Her i 6. klasse tager vi hul på karaktersystemet – eller det lidt blødere som vi kalder standpunktsmeddelelser.  Vi bruger 5 trins skalaen som mange af os kender fra vores egen skoletid. Disse standpunktsmeddelelser kommer ud i november,  marts og juni ( hæng mig ikke lige op på månederne – jeg er ikke helt sikker pt.)

Det er altid spændende for eleverne når de første gang skal have karakterer.  Det er  på en måde en lidt unuanceret måde at rubricere den enkelte – omvendt har mange godt af at vide hvor de præcist står i denne sammenhæng.  Jeg håber det i sammenhæng med forældresamtalerne giver både eleverne og jer et bedre helhedsbillede.

 

 

 

Gentagelser

Det er nu 4.år hvor vi prøver med denne forældrerapport som basismateriale før vores  forældremøde.  De tilbagemeldinger jeg har fået omkring rapporten, har altid været utrolig positive…og tak for det.

Når jeg nu kigger bla. på sidste års rapport, kan jeg ikke lade være med at tænke på, at jeg let forfalder til gentagelser. Det er der nok en vis naturlighed i eftersom mange af elementerne ikke er så tidsbestemte ifht. klassetrin.  Faktisk kunne jeg kopiere hele afsnit ind, da de stadig har relevans selvom ungerne er blevet 1- 2 år ældre.  Det er der ikke så meget mening i – I stedet vil jeg henlede jeres opmærksomhed på at alle disse rapporter til stadighed findes på vores klasseside på skolewebben ( www.hadbjergskole.dk).

Har I interessen for at gense disse eller noget andet fra klassens liv, så tag et smut omkring disse internetsider.

 

Faggennemgangen bliver bla af denne grund kortere og mere overfladisk end tidligere

Dansk

Vi arbejder videre med grundmaterialet "tid til dansk" – læsebogen 6.klasse "det bugter sig i bakkedal" samt sprog og genrebogen "ikke noget snik-snak".  Jeg synes det er et godt system og vil prioritere at bruge det mere her i år.

 

Herudover vil vi bruge :

 

* Diktat for 5 klasse og 6.klasse – niveaudiffentieret  1-2-3.

* Uddrag fra "mens du skriver 3"  - procesorienteret skrivning.

* Uddrag fra "dansk i sjette"  - vores gamle dansksystem.

* Uddrag fra sprogkikkerten 6 og skriftlig for sjette -  grammatiske øvelser.

* Billedtid – lidt om billedanalyser.

* Uddrag fra "stil og tema 6.kl"

 

Vi skal i efteråret engang arbejde med "projektformen" .  Eleverne skal her lære lidt om selv at opsætte mål, midler, rammer, arbejdsplan, for et mere eller mindre selvvalgt emne. Herefter skal de over  1-2 uger arbejde og fordybe sig i emnet  for til sidst at fremlægge resultatet til vurdering.  Arbejdsformen bruges mere og mere i de ældste klasser og  mange af eleverne vil givetvis få meget ud af denne arbejdsform.

 

Som tidligere nævnt arbejder vi ofte i klassen med forskellige materialer på samme tid . Det er ofte en nødvendighed eftersom vi befinder os på forskellige niveauer.

Jeg vil derfor også bygge videre på vores erfaringer fra sidste år med " selvstændig dansk" . Det var den periode hvor vi fyldte klassen med en masse forskelligt  materiale på mange niveauer. Eleverne skulle så selv enkeltvis eller parvis i samarbejde med mig udvælge materialer som  gav dem udfordring. Det forløb forbavsende godt sidst vi arbejdede på denne facon.  De var rigtig gode til at både vælge noget relevant smat arbejde koncentreret i timerne med det.

Jeg vil derfor tage ideen op igen her i 6.klasse og udvikle lidt på den.

 

Eleverne skal stadig skrive sammenhængende formskrift som et krav fra mig. Næsten alle får en meget bedre skrift derved men kan være lidt stædige omkring det stadigvæk.  To elever har fået lov til at  bruge trykbogstaver da det var det bedste for deres skrift.

 

Vi skal stadig arbejde meget med det sproglige jævnfør mit lange indlæg i sidste års forældrerapport. Det er stadig meget aktuelt  og mange elever bruger sproget alt for fattigt og har for lille et kendskab til grundlæggende danske ord.  Jeg skriver nye begreber og ord op når vi møder dem, så der altid står 10-15 ord på tavlen. Disse øves flere gange om ugen – og det enkelte ord bliver først slettet når alle i klassen har lært det.

Kort omkring computer denne gang.

* Vi skal naturligvis bruge den tit og ofte som et naturligt redskab, også her i 6.klasse.

* Jeg vil ind imellem give små spotkurser på 2-4 timer om forskellige programmer samt Internet.

* Nogle elever vil stifte bekendtskab med forskellige hjælpeprogrammer. Eksempelvis lærer nogle for tiden at bruge programmet cd-ord3 som er et hjælpeværktøj til word. Programmet kan læse det de skriver og eleverne kan derved høre om de har skrevet det de mente.

* Ofte kan eleverne ved skriftlige opgaver vælge om de vil skrive i hånden eller på PC.  Dette aftales tydeligt så de ikke skulle være i tvivl om hvornår de må og ikke.

 

Som nævnt i starten vil Carl have 5-6 timer til rådighed for 6.klasse.  Vi vil generelt bruge disse timer til at få fyldt nogle af hullerne hos enkeltelever og grupper i klassen.  Vi vil som førnævnt primært sigte på elever der har lysten til at ville lære, da vi tror kræfterne er bedst givet ud her.  Timerne giver også mulighed for at de dygtigste og mest arbejdsomme elever får mulighed for arbejde individuelt eller i grupper med selvvalgte emner.

 

 Historie

 

Vi vil arbejde en del med et nyt bogmateriale som skolen har indkøbt  - "Ind i historien" .

Materialet indeholder en gennemgang af perioden istiden til middelalderen. Eleverne har før stiftet bekendskab med en del af perioden – men denne gang går vi også lidt ud i verden og kigger.

Herudover vil jeg køre en del tematiske emner på tværs af tiden.  Det er emner som  store mænd, dyr gennem tiden,   mad gennem tiden, boligformer gennem tiden osv.

Vi har noget godt grundmateriale om dette med bla lydbilleder .

 

Natur- teknik.

 

Jeg vil tage tråden op fra sidste år og tage nogle biologiske emner op her i 6.klasse.

Vi skal også ind imellem bruge det gamle bogmateriale geografi og biologi i sjette og femte da de indeholder en del grundviden som er god at få på plads.

Ellers bruger vi grundmaterialet natek-6 som er et nyere emnebaseret grundmateriale.

 

Kristendom.

 

I vores grundmateriale tages forskellige temaer op som tvivl og tro, død og begravelse, at undre sig, bøn osv.   Disse temaer tage sop og relateres til det nye testamente.

Herudover  får vi en kunsttegneserie samt video hjem omkring jesu liv som vi skal arbejde med i december måned.

Hvis tiden tillader vil jeg gerne tage hul på lidt fremmede religioner.'

 

 

Vh Kim