Hadbjerg Skole

Forsiden



 

Klasseroman
3.klasse

September 2001

 

Klasse-roman
2000-2001
3.klasse

 

 

 

Tak for de mange fine postkort som I har hjulpet jeres børn med at få sendt til klassen. Vi læser 3 hver dag, kikker på kort og hører om interessante steder og oplevelser. Vi kan se at det er en god oplevelse for børnene. De glæder sig til det er deres tur til at læse postkort.

 

Som vi fortalte i forældrebrevet umiddelbart før sommerferien har klassen fået 2 nye lærere. Helle Vilslev, som har fået klassen til billedkunst, er kommet til Hadbjerg skole fra en skole i Århus. Den anden ”ny” lærer blev af skematekniske grunde ikke en ny lærer men en ”gammel garvet rotte” nemlig Inger Duus som har fået klassen i de praktisk/musiske timer, kristendomskundskab og 5 støttetimer. Lau måtte springe ind med en ekstra lektion så han nu også har historie.

 

Klassen er også blevet beriget med en ny elev, Rasmus, der kommer fra Østervang-skolen, så nu er der 26 elever i 3.kl.

Endelig er Fie Larsen blevet klassens kontaktperson i SFO. Hun vil være i klassen om tirsdagen.

Vi siger velkommen til både Rasmus, Helle, Inger og Fie og håber at de falder godt til på skolen og i klassen

 

I år har Lau og Lone kun 3  støttetimer om ugen som er beregnet til hele klassen. Timerne i mat. og dansk vil derfor i højere grad være som på skemaet og ikke så meget ”Lau og Lone timer” som sidste år. Det gør på den ene side systemet lidt mere stift, men på den anden side er det lettere for jer at overskue hvad der sker. Klassen har en del ekstra støttetimer som bliver læst af Jette og Inger, men de er tildelt elever med særlige behov og bliver som hovedregel brugt til dem.

 

 

Lidt af hvert v. Lau og Lone

 

Klassens tid

 

I både første og anden klasse har vi hver dag taget os tid til at tage en fortællerunde, oftest i en dansktime. Det har været lærerigt og hyggeligt, men desværre går den ikke længere. En fortællerunde dagligt vil let komme til at betyde at vi slet ikke kommer i gang med det mere specifikt faglige. Vi vil stadig gerne høre fra børnenes liv uden for skolen, men vil samle beretningerne til mandag hvor vi tager ”klassens tid” i dansktimen. Ved at samle snakken sammen forventer vi også at børnene får lidt mere bevidsthed om hvad det er der er vigtigt for dem selv at fortælle om, og hvad det er andre kan have interesse i høre om. Vi skal altså gerne væk med  fortællinger-ne om at ”jeg legede med x i går, vi spillede  fodbold” medmindre at der var et eller andet særligt på færde i den anledning. Sker der store ting i børnenes liv vil vi selvfølgelig stadig tage tid til at  snakke om det. Er der kommet en lillebror eller lillesøster, eller er katten blevet kørt over er det absolut nødvendigt og rimeligt at vi tager vare på det, men småtingene må vente, desværre.

Klassens tid skal også bruges til at snakke om klassens trivsel generelt, høre fra elevrådet, snakke om skolefest, ture ud af skolen, minilejr med mere.

 

 

 

 

Pladser

 

I år har vi indledt skoleåret med et forsøg hvad angår pladser. I første og anden klasse har vi bestemt hvor eleverne skulle sidde og sammen med hvem. Det var lidt af et puslespil at få til at gå op de 4 gange om året hvor pladserne blev fastsat. Hvem er gode til at arbejde sammen? Hvem er kan enes om at være makkere? Hvem er lidt for gode venner til at kunne sidde sammen uden at forstyrre? Hvem kan sidde lige foran og bagved for at det ikke skaber for meget uro? Disse overvejelser har vi selvfølgelig gjort efter bedste evne, men eleverne har ikke haft indflydelse.

I dag bliver der snakket meget om at vi alle skal være fleksible, omstillingsparate og i stand til at tage ansvar. I et forsøg på at hjælpe ungerne på vej til disse kompetencer, har vi i år valgt at lade børnene selv bestemme hvor de vil sidde og sammen med hvem. Betingelserne er dog at de hver dag i løbet af en måned vælger en ny makker og finder nye placeringer i klassen. Klassen har et par minutter hver morgen inden læreren kommer (vi kommer bevidst et par minutter senere til første lektion) til at finde en plads og en makker til hele dagen. Det er børnenes eget ansvar at få det til at fungere og hjælpe hinanden hvis de står tilbage med en makker som de allerede har siddet sammen med.

 

Vi håber at opnå:

-    at alle kan sidde sammen/arbejde sammen i det mindste en enkelt dag

-           at børnene tager ansvar for at hjælpe hinanden med en daglig konkret opgave

-           at der ikke bliver etableret faste urocentre

-           at børnene føler de har større indflydelse på deres dagligdag.

 

Indtil nu er forsøget stort set forløbet godt. Kun en enkelt gang har der været problemer med at finde en makker, men med en opfordring til at forsøge at løse problemet var det klaret uden hjælp i løbet af et enkelt minut. Rigtigt flot klaret!! Bagsiden af forsøget er, når to gode venner med snakketøjet i orden vælger at sidde ved siden af hinanden. Det er ikke altid at det forløber lige heldigt. Det kan blive til for meget snak der forstyrrer resten af klassen, for lidt arbejde der medfører for mange lektier og at nyt stof ikke bliver forstået. Vi håber alle eleverne hen ad vejen får en forståelse af deres ansvar for at pladsordningen kan fungere. Vi vil løbende vurdere hvordan vi synes systemet fungerer og om nødvendigt vende tilbage til det gamle system.

 

 

Tunge tasker

 

Igen i år har børnene flere bøger og mapper end det er hensigtsmæssigt at slæbe rundt på hver dag, taskerne bliver simpelthen for tunge. Vi vil gerne opfordre til at alle mapper holder til skufferne på skolen. De ark der arbejdes med og som måske ikke er færdige bør være i forældremappen ( vær rare ikke at tage elevark ud af forældremappen, det er træls for ungerne når de enten må starte forfra eller lave ekstra hjemmearbejde). Vi vil så med jævne mellemrum sørge for at papirerne bliver flyttet over i de rigtige mapper.

Læsebogen, ”Tid til stavning”, matematikbogen og atlasset må også meget gerne være i skuffen medmindre der er lektier som gør, at bøgerne skal bruges hjemme.

For os er det rarest at bøgerne har deres faste tilholdssted på skolen. Det gør at de kan findes frem når som helst behovet opstår.

Vi har tømt tasker sammen med børnene en enkelt gang i år, men de har brug for at både I og vi af og til minder dem om at tømme taskerne for unødige bøger og mapper. Mange af børnene gør det ikke af sig selv for: ”Min taske er ikke spor tung” og ” Det er bedst at have bøgerne i tasken så har jeg altid det jeg skal bruge”.

 

 

Elevsamtaler

 

I år har vi fået  0,5 time til elevsamtaler. Dette er en honorering af et længe uopfyldt ønske og en  opfyldelse af en af  folkeskolens intentioner. Samtalerne vil dreje sig om såvel faglige som sociale forhold. Det betyder at børnene vi l blive taget ud af undervisningen en ½ time i løbet af skoleåret til en snak med enten Lone eller Lau.

 

 

Lektier

 

Igen i år vil vi bruge lektiebøger så der ikke er nogen tvivl om hvorvidt der er lektier eller ej. Vi meget gerne have jer til at hjælpe med at lektiebogen bliver tjekket og lektierne lavet. Man kan ikke regne med at eleverne kan huske om der er Iektier, lektiebogen bør tjekkes, gerne af børnene selv. I slutningen af sidste skoleår løb vi ind i at det var reglen snarere en undtagelsen at  6 – 8 elever ikke havde lavet lektier. Forklaringerne var mange: jeg havde ikke tid, jeg troede ikke…., jeg glemte det. Ofte er lektierne grundlaget for det arbejde vi skal have gang i på skolen, men det kan være svært at finde et fælles startpunkt hvis op til en 1/3 del af eleverne ”ikke er klar til start”.

 

Dansk v. Lone

 

Skrivning

 

Her i tredje klasse skal eleverne i gang med at lære at skrive sammenbundet skrift. Der er ikke entydige svar på hvilken skrifttype det er mest hensigtsmæssigt at vælge. Såvel formskrift som skråskrift har deres fordele.

For skråskriftens gælder det:

 

-           mange synes det giver en mere personlig håndskrift

-           til gengæld kan den være sværere at læse

-           bogstaverne adskiller sig en del fra de trykte bogstaver. Det betyder at det bliver lettere at se forskel på f.eks. b og d, men at mange bogstaver næsten skal læres forfra

-           alle bogstaver kan bindes sammen og det giver en hurtigere og mere letløbende håndskrift

-           det kræver en del øvelse at få lært det

 

 

For formskriften gælder det:

-           bogstaverne ligger tæt op ad de trykte bogstaver

-           det er enkelt at binde bogstaverne sammen

-           det giver en letlæselig håndskrift

 

Jeg synes at I sammen med jeres børn skal vælge hvilken skrift de skal skrive. For nogle, især piger, er det vigtigt med de fine snørkler som hører til skråskriften. Måske laver de dem alligevel på formskriften og får så en hverken eller skrift. For dem er det måske bedst at starte med skråskriften. For andre vil det være svært rent motorisk at styre skråskriften med et fornuftigt resultat.

Er I tvivl om hvad I skal vælge, anbefaler jeg at I vælger formskriften. Den er et sikkert valg som alle kan komme til at magte.  Er  der nogle elever som kommer til at brænde for at lære skråskift senere kan vi vende tilbage til det i 5. – 6. kl., men ikke før.

 

Der hæftet eksempler på de 2 skrifttyper ved bagest i ”forældreromanen”

 

 

Læsning

 

Jeg opfordrer alle elever til altid at have en frilæsningsbog i skuffen. Det skal være en bog som niveaumæssigt og indholdsmæssigt passer til den enkelte. Bogen skal bruges ved f.eks. ”vælg selv” , hvis der kommer en vikar i klassen eller når alle skal have en ½ times læsning enkeltvis eller i parvis. 

Vi vil så småt starte på at lave nogle boganmeldelser, som skal samles i en fælles mappe.  På hver anmeldelse skal man skrive hvilken bog der er læst, hvem der har skrevet den, hvem hovedpersonerne er og hvad den handler om. Hensigten med boganmeldelserne er:

 

-           at børnene skal være bevidste om indholdet i den bog de har læst

-           at blive opmærksom på at man kan lede efter en god bog ved hjælp af forfatteren

-           at hjælpe de andre i klassen med at få gode ideer til hvad de kan læse

-           skriftligt at give udtryk for sin mening

-           at lære at lave et kort referat

 

Vi skal også arbejde en del med læsebogen, som indeholder en masse gode tekster som vi skal arbejde med på mange forskellige måder. Selv om en del af læseunder-visningen stadig går ud på at øge elevernes læsefærdigheder, knytter der sig her på mellemtrinnet en mængde andre færdigheder og kompetencer til det at læse.

Lærervejledningen giver et bud på hvad målsætningen for arbejdet med læsebøgerne på mellemtrinnet kan være. Den er stor og flot men en god beskrivelse af hvad det bl.a. andet er vi arbejder hen imod. Så værsgo!

 

Læsebogen skal hjælpe eleverne til:

-           at lære deres kulturarv at kende

-           at udvikle et kulturelt  tilhørsforhold, som kan danne grundlag for forståelse  af andre kulturer

-           at udvikle en sproglig bevidsthed gennem sproglige oplevelser og erfaringer

-           at opleve æstetiske og etiske værdier i vores egne og andres kulturer

-           at få kendskab til, hvordan forskellige genrer fungerer og gør litteraturen og sproget rigere

-           at blive bevidste om egne skabende og udforskende evner, som kan udvikles i forskellige sammenhænge

-           at samarbejde på forskellige måder og med forskellige mål

-           at vurdere egne og andres produkter og aktiviteter, så de gennem bearbejdning og kvalitative valg kan forbedres

-           at være medansvarlige for planlægning, gennemførelse og fremlæggelse af arbejdet, både individuelt og kollektivt.

 

Dansk er også:

 

-           at synge en sang

-           skemafri dage med forskelligt indhold, bl.a. ”store historiedag”

-           at planlægge aktiviteter til skolefesten

-           at lave scrapbog

-           at arbejde med computere

-           at snakke om hvad der sker i verden

-           brug af skolebiblioteket (bibliotekstimen er endnu ikke fastlagt)

 

Natur/teknik v. Lau

 

Natur/teknik er i år udvidet med 1 time, så vi nu har 2 timer om ugen. Den ene time er en fællestime og den anden er udlagt som deletime. I fællestimen om torsdagen vil vi hver gang begynde at ”vise”. Har ungerne noget de gerne vil vise resten af klassen, kan det medbringes i denne time. Det har tidligere været ”legalt” at tage ting med, når det har passet børnene, men vi har i år lagt lidt låg på de daglige fortælle- og viserunder.

Natur/teknik skal også i år tage udgangspunkt i det nære og de forhold der, naturligt interesserer ungerne. Gennem forsøg, snak, opgaveløsning og læsning af lette tekster skal børnene lære at stille spørgsmål, vurdere og tage stilling   til det vi arbejder med.  Her ud over skal de arbejde med at sammenstille iagttagelser og data samt foretage enkelte generaliseringer.

Vi er begyndt med at arbejde med kort og vil senere se på: vores eget lokalsamfund, lidt el-lære, fuglene ved foderbrættet og hvad der måtte fremkomme fra børnene selv.

Her i 3. klasse får alle børnene deres eget atlas. Det er en foræring, der dog altid skal være at finde i skoletasken eller i skuffen i klassen. Atlasset er ikke kun til brug i natur/teknik, men til alle de fag, der måtte have gavn af det.

 

Historie v. Lau

 

Historie er et nyt fag her i 3. klasse. Det er et fag som børnene ikke helt har forholdt sig til endnu for hvad er historie? Det kan jo både være dengang i istiden for 15.000 år siden og det kan være i går da onkel Johns bil punkterede.

Vi har her til at begynde med set lidt på gamle ting og snakket lidt om ” før i tiden”.

3. klasse får nye historiebøger. De hedder ”Hit med historien” og er så nye, at vi først får dem efter 1-9-01. Jeg har set et par prøver på den og syntes de ser meget spændende ud. De er noget forskellige fra den gængse historiebog på den måde at denne begynder i nutiden og arbejder sig bag ud, sluttende i stenalderen. Forlaget Gyldendal, der udgiver bøgerne, vil gerne høre hvordan bøgerne modtages af lærere og elever, hvorfor jeg har meldt klassen til som testklasse. Det medfører, at jeg 3 gange i løbet af 3. klasse skal lave et testskema, der skal være med til at videre-udvikle systemet.

Jeg mener selv at ”det at have en historie”, er en utroligt vigtigt ting. Jeg mener, at alle skal have en vis viden om deres historiske baggrund for at kunne leve og forstå den utrolig fortravlede nutid vi lever i dag, og måske på den baggrund finde sin egen og måske roligere livsstil.

 

 

Matematik v. Lau

 

I matematik er vi kommet godt i gang her i 3. klasse. Vi arbejder stille og roligt videre på det store projekt, at kunne regne den ud på smarteste og nemmeste måde. Det er ikke altid lige let, derfor har vi som altid lidt hjælp til at gennemføre projektet og det er som vanligt Sigma. Bogen er for sidste gang et engangsmateriale i to bind, 3-A og 3-B.

Opbygningen er som tidligere, med sider der skal regnes først og frivillige med rødt mærkede sider til slut. Antallet af almindelige talopgaver viger lidt for tekstopgaver og opgaver, hvor billeder eller tabellignende oplysninger indgår. Sværhedsgraden bliver større dog uden at man bliver sparket omkuld af den grund.

Vi vil selvfølgelig her i 3. klasse arbejde videre på de (for at bruge et ord fra formålsbeskrivelsen i matematik) faglige kompetencer de har udviklet tidligere og give dem nye metoder og teknikker til at løse de givne problemer.

Vi træner videre i de tre regnearter plus, minus og gange i kendte og mere camouflerede forklædninger. Gangetabellerne vil vi i år træne mere intensivt, på den måde at tabellerne gives for hjemme i forbindelse med almindelig lektiegivning. Tabellerne skal først øves som remser og når de sidder fast kan der spørges ind til de enkelte gangestykker. Selv om tabellerne trænes er det stadigt nødvendigt for nogle at bruge deres trykte tabeller. Om alt går vel bliver det til sidst så besværligt at bruge tabellerne, at det er nemmere at lægge dem væk og bruge hovedet. Jeg vil dog her sige, at tabeløvning kan være en utrolig langvarig affære, der kan tage år før den afsluttes eller opgives.

Af nye områder der introduceres i år kan nævnes, en større forståelse af mål, vægt og rumfang. Millimeter, meter, gram, kilogram og kubikcentimeter (cm3). Vi skal arbejde med dem både teoretisk og praktisk.

Vi har allerede set lidt på målestoksforhold, vi fik af vide at en cm på kortet var 15 km i virkeligheden, hvor langt var der så fra A til B? osv.

Ovenstående symbol vil dukke op i matematikbogen med mellemrum. Det betyder at opgaven skal løses med brug af lommeregner. Lommeregneren er nemlig et godt redskab der skal bruges, når det ikke er udregningen, men selve opgaven der er det vigtigste.

Hvis i ser matematik bogen igennem vil i se nogle mere praktisk/tekniske sider, dem vil vi lave i samarbejde med natur/teknik. Det kan eks. vis være papirflyvere, morse mm.

Ved sygdom og ferie forventer jeg ikke at ungerne laver alle de sider vi har nået medens de var væk. Til gengæld forventer jeg at de stille og roligt får indhentet det de har mistet, når de er færdige med det de skal nå i timen, eller når de har få eller ingen lektier for.

Igen i år er er der nogle timer hvor vi er mere end en lærer i matematiktimerne. Lone er med i 2 timer, hvor af den ene er til klassen og den anden er en elevbestemt støttetime og den anden er til klassen. Inger er med i en time og det er en elevbe-stemt støttetime

 

Kristendom v. Inger

 

Jeg tage udgangspunkt i elevernes naturlige spørgelyst og åbenhed om tilværelsen. Det bliver fortællinger fra GT og NT sammen med Os og kristendom 3, salmer, video, .. som jeg vil anvende til at tale om vigtige spørgsmål fra elevernes verden. Det kan være spørgsmål som: Hvordan er alting blevet til? Er der liv efter døden? Hvad er det gode og onde? Hvad er sandt og falsk?

Jeg vil arbejde med følgende temaer: Vi er glade, Tilgivelse, Symboler, Påske og Vikingetid/Den gamle og den nye tro.

 

 

P/M v. Inger

 

Jeg  er begyndt med at sætte gang i et broderi, hvor eleverne skal lære nogle forskellige broderisting.  Dette arbejde bliver ind imellem et mellemarbejde, da jeg har tænkt mig at samarbejde med de andre lærere på klassen, sådan at hvis der er brug for at lave noget praktisk til et fag, kan vi jo gøre det i P/M-timerne. Jeg vil også lade eleverne være med til at sætte deres præg på indholdet af timerne. I timerne kommer de frem med, hvad de kunne tænke sig at lære. Når jeg arbejder praktisk musisk med så mange elever alene, kræver det nogen tålmodighed og hjælpsomhed fra elevernes side. Jeg vil gøre meget for at lære eleverne at hjælpe hinanden. 

 

 

Billedkunst v. Helle

 

At undervise i billedkunst kræver ”mange” arme og et stort overblik med 26 elever på et hold.

Det bliver spændende og lidt af en udfordring.

Billedkunst er mange ting!

Vi starter med et forløb om farver, som strækker sig frem til efterårsferien. Her vil vi bl.a. bruge efterårets høst af frugt og grønt som motiv. Gennem det kommende år vil jeg forsøge at give børnene en umiddelbar glæde ved det at lave sin ”egen” kunst. Vi vil tegne – male.

Se på lysbilleder af mange forskellige kunstnere. Snakke om, hvad kunst kan og vil med os mennesker. Observere og iagttage den hverdag og verden, som er lige her og nu for vores øjne.

Hvordan laver vi skygge?

Hvornår ser en ting rund ud?

Hvad kan blyanter og vandfarver?

Vi vil stjæle med arme og ben fra Picasso, Matisse og en masse andre. Vi vil tegne motiver af køkkenting og male billeder i sovsekulør af mennesker.

Den vigtigste rolle som lærer i billedkunst må være at sætte børnene godt i gang – og så overlade dem og fantasien – til det at skabe billeder. Også gøre sine ting færdige.!

Jeg forventer at faget tages seriøst af elever såvel som forældre.

Mødes med energi og lyst til at lære ligesom i skolens andre fag. Om end vi vil arbejde i ler, så er faget  ikke kun et sted man laver askebægere og lysestager til jul.

Kunst er også – at lave en lille smule om på virkeligheden

 

Idræt v. Jette

 

Igen i år er vi så heldige at have 3 idrætslektioner om ugen. De er placeret onsdag morgen og de sidste lektioner torsdag.

Desværre kolliderer vores morgentime med 1.klasses idrætsmodul. Dette betyder, at vi hverken kan benytte gymnastiksalen eller omklædningsrummet. Da hverken omklædning eller bad er muligt lægger det nogle begrænsninger for vores aktiviteter denne dag. Indtil nu har det ikke givet de store problemer da vores sommer jo har været så flot, men når efteråret giver lyd fra sig, vil der måske være lektioner, hvor vi er nødt til at opholde os inde. I det omfang det er muligt, og uden at forstyrre resten af skolen, kan vi  lave indendørs o-løb og lignende. Vil I huske på, at børnene denne dag har noget praktisk tøj og et par fornuftige sko på eller skiftesko med.

Så længe vejret er til det, vil vi være ude i samtlige idrætstimer. ( Salen er lille og vi skal nok blive stuvet sammen derinde til vinter.) Vil I hjælpe børnene med at få deres idrætstøj med. Mange har fornuftigt idrætstøj/sko men nogle mangler lidt ”varmt” idrætstøj. De fryser både når vi går ud og  når der er små  ophold i aktiviteterne.

Er I i tvivl om vejret betyder ”inde eller ude” så giv dem altid udetøj med. Udetøj kan de bruge inde, det modsatte kan blive en både kold og klam oplevelse.

Sidste år var der en del der glemte deres idrætstøj. Derfor vil jeg i år ”krydse” af, og give en kort besked i kontaktbogen hvis det sker flere gange inden for kort tid. Beskeden er kun til orientering, men hvis I lige vil gøre et notat så jeg ved I har set den.

Igen i år er de fleste af børnene på skift ansvarlige for lidt opvarmning for klassen. De har lært meget af sidste års ”runde”. De er velforberedte med tætskrevne/ tegnede sider de dårligt kan læse fordi de samtidig hopper rundt og er forbillede for deres kammerater. Ved evalueringen umiddelbart efter er klassen meget positiv overfor ”instruktørerne”. I år er vi lidt grundigere med denne evaluering, så de kan bygge videre på deres viden. Klassen skal begrunde deres positive kritik med. fordi……..  

Jeg går også lidt dybere til værks, så vi teoretisk kommer omkring ved de forskellige muskelgrupper og hvad der er vigtigt for en opvarmning.

Børnene er ved at blive store, og det er stadig en dejlig klasse at komme i. De har altid ideer og forslag til aktiviteter. Jeg fornemmer ikke, der er nogle der ikke ”vil”. Det er  en herlig ”gave” for mig, og jeg glæder mig til endnu et år sammen med dem.

 

 

Musik v. Mette

 

I år har vi en deletime, som fortrinsvist bliver brugt på sammenspil og en fællestime, som bruges til sang, dans, bevægelse og rytmik. I fællestimen er Fie med. Børnene er næsten alle sammen sikre i at holde en grundrytme (4/4) til en sang på trommesættet, så vi forsøger at gå lidt videre så de kommer til at lyde mere som ”rigtige trommeslagere”. Jeg synes vi har nogle gode timer med masser af liv og musikglæde. Flere af børnene kommer med små ”sange” som de selv har digtet og beder om vi ikke kan synge dem. Det kan vi selvfølgelig og jeg forsøger - så vidt det er muligt - at spille lidt til børnenes egne sange.

 

3.klasse har også mulighed for at deltage i koret. Der er plads til flere, hvis nogen skulle få lyst. Vi synger om mandagen i 5 time, og det er gratis at deltage.