Hadbjerg Skole

Forsiden


    

 

 

Skolebestyrelsens
årsberetning
blev fremlagt
på årsmøde
den 3.marts 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årsberetning fra skolebestyrelsen – Hadbjerg Skole

 

Skolebestyrelsen på Hadbjerg Skole årsberetning for 2004 til fremlæggelse på årsmødet den 3. marts 2005 på skolen.

Skolebestyrelsen på Hadbjerg Skole består af i alt 13 medlemmer, som fordeler sig på:

  • de forældrevalgte: Claus Loft (næstformand), Anne Rasmussen , Henning Amby, Thora Wind-Hansen, Esben Bager , Kirsten Søndergaard og Jan Pedersen (formand).
  • personalegruppen: Lau Laursen og Lene Andersen
  • ledelsen: Niels Fensby, Morten Gleerup og Knud Nørgaard
  • elevrådet: der deltager i en del af bestyrelsesmøderne én repræsentant for elevrådet

I årets løb har der været en udskiftning i bestyrelsen, idet det mange årige medlem Jens Kristian Skovgaard trådte ud af bestyrelsen sommeren 2004, da det yngste barn gik ud af 9. klasse.

Skolen har nu det højeste antal elever nogensinde, nemlig 306 elever fordelt på 18 klasser, 50 medarbejdere fordelt på 32 lærere, 15 pædagoger og medhjælpere i Sfo samt 3 teknisk/administrativt personale.

I årets løb måtte vi desværre sige farvel til 3 lærere, som mente at nu var tiden kommet til den tredje tilværelse som pensionist – tak for mange gode år. I stedet har vi ansat kompetente afløsere, som nu allerede har haft deres gang på skolen i over et halvt år.

 

Skolebestyrelsens arbejde i 2004

Med reference til årsberetningen for 2003, havde skolebestyrelsen fastsat nogle fokuspunkter, som der skulle arbejdes med i 2004:

  • trafiksituationen
  • helhedsplanen
  • skolestrukturen
  • værdier
  • skole/hjem samarbejdet

 

Trafiksituationen

Skolebestyrelsen må glædeligvis konstatere, at afviklingen af trafikken omkring skolen er blevet betydeligt bedre.

Det kan bl.a. skyldes, at flere børn cykler i skole, at forældrene ikke kommer i sidste øjeblik, og kaster bilen ind til siden, samt at flere forældre sætter børnene af ved forsamlingshusets parkeringsplads og ved kirken.

Hadsten nærpoliti har endvidere været og se på trafikken om morgenen, og politiets holdning er, at situationen er acceptabel, hvilket skolebestyrelsen er enig i.

Dog er der stadigvæk et mindre problem med sammenblandingen af bustrafik, biltrafik og gående, men det er bestyrelsens håb, at det kan løses, når byggeriet overfor kirken og op mod Rørsangervej igangsættes, da der i den forbindelse vil blive anlagt en ny vej op til SFO.

 

Helhedsplanen

Helhedsplanen er en plan, som indebærer fornyelse, forbedring og udbygning af folkeskolerne i Hadsten Kommune. For Hadbjerg Skole har det blandt andet betydet det nye indskolingsafsnit, og planer om forbedrede faglokaler og idrætsfaciliteter.

Vi må blot konstatere, at der absolut ingen vilje og vej er hos byrådet og børne- og kulturudvalget i Hadsten Kommune, idet vi endnu engang har måttet opleve, at beslutningen om forbedring af faglokalerne og idrætsfaciliteterne ikke indgår i de næste 3 års planer.

Dette er på trods af, at elev tallet på skolen næsten er fordoblet over de sidste 10 år, uden at faglokaler, grupperum og idrætsfaciliteter er blevet forbedret.

Skolebestyrelsen har arbejdet meget på, at det ellers har skullet lykkedes, men uden held. Det er nu vores opfattelse, at der intet sker på området, forinden den nye stor kommune 3 H er en realitet – og vi må så her gøre vores indflydelse gældende, og håbe på et betydelig mere handlingsorienteret byråd og børne- og kulturudvalg.

Dog er det glædeligt, at vi trods alt får et nyt musiklokale opført, og renoveret vores fysiklokaler i sommerferien. Specielt da der ellers ikke kunne undervises i fysiklokalerne, da de ikke opfylder arbejdstilsynets krav.

 

Skolestrukturen

Skolebestyrelsen har arbejdet med udviklingen af skolevæsenet i Hadsten Kommune, som blev den endelige beslutning/resultatet af skolestruktursdebatten. Der er specielt været fokus omkring punkterne:

  • værdigrundlag for skolerne
  • udformning af forslag til samarbejde om børne- og unge tilbud i en pædagogisk enhed i Hadbjerg-Voldum skoledistrikt – skoledistrikt 2
  • en udvikling og udbygning af de lokale specialtilbud med elever med særlige behov

Skolebestyrelsen har givet høringssvar på værdigrundlaget for skolerne samt pædagogisk enhed, men må igen konstatere, at uanset hvad vi skriver og hvordan vi argumenterer, så sker der ingen ændringer – alt bliver ved det gamle, og det var jo netop ikke målet med den overståede skolestruktursdebat.

 

Værdier

Ordet værdier har optaget en stor del af bestyrelsens og personalets arbejde i 2004, og er også et punkt på årsmødet med forældrene den 3. marts 2005.

Personalet på skolen har i løbet af året arbejdet med et nyt værdisæt for skolen, som nu er ved at være færdigt, og forventes endeligt til sommerferien.

Der har været mange fællesmøder, hvor der også har været inddraget ekstern konsulent, samt nedsat arbejdsgrupper.

Herudover har personalet også været på arbejdslejr i 2 dage, hvor forældrene overtog skolen.

Skolebestyrelsen er meget glade for det store arbejde, der er lagt i et nyt værdisæt for skolen, som når værdi sættet er færdige, skal indarbejdes på skolen og ned i de enkelte klasser.

 

Skole/hjem samarbejdet

Der er mange forskellige grene af et skole/hjem samarbejde:

  • de enkelte forældre sammen med læreren
  • de enkelte forældre sammen med skolen som helhed
  • i klasserådene
  • i skolebestyrelsen overfor
    • klasserådene
    • skolen

Nedenstående afsnit omkring skoleovertagelsen, er vel et meget godt eksempel på, hvordan aktive forældre praktisk kommer tæt på deres børns skoledag og skolen.

Sidste år på årsdagen for skolens møde med forældrene drøftede vi i plenum klasserådsforældrenes indgangsvinkel til rolle og skole/hjem samarbejde – dette kom der et godt stykke arbejdsnotat ud af, som er omdelt til alle klasseråd.

I løbet af året har skolebestyrelsen også haft fokus på, hvor vi mere aktivt kan få klasserådene i arbejde.

 

Hvad skete der ellers i 2004?

I løbet af 2004 har der også været fokus på:

  • skoleovertagelse
  • legeplads
  • trivsels undersøgelse
  • opførelse af pavilloner
  • afskedsreception
  • kvas projekt

 

Skoleovertagelse

En idé blev til virkelighed – og det blev med aktiv deltagelse af skolens forældre, bedsteforældre, præst og pensionerede lærere et par gode dage i september, hvor vi sendte personalet på et par dages kursusophold i en skovhytte, langt langt ude på landet og næsten uden rindende vand !!

Det er en nyskabelse på skolen, og med de tilbagemeldinger som vi fik, en positiv oplevelse for alle, ikke mindst eleverne.

Vi ser frem til igen, måske om et års tid igen at kunne gentage skoleovertalelsen, og håber på en ligeså stor opbakning fra forældrene, bedsteforældre, præst og pensionerede lærere

Hvad personalet så brugte de 2 dage til, fremgår af værdi afsnittet.

 

Trivselsundersøgelse

Hadsten Kommune samt skolen har gennemført 2 undersøgelser af arbejds- og undervisningsmiljøet på skolen.

Hadsten Kommunes undersøgelse omfattede alle skoler, sfo’er og børnehaver i kommunen. Resultatet af undersøgelsen var for skolen og sfo’en glædeligt, at de ting som der fokuseres på i det daglige, også var det som resultatet af undersøgelse viste.

Bl.a. :

  • Tæt kontakt mellem forældre og skole
  • Trygge rammer, som kunne sende sine børn af sted til
  • Synlige voksne i både skole og SFO
  • God information til hjemmene
  • Tilfredshed med det faglige niveau i undervisningen

 

De to eneste områder, som man var utilfreds med, var områder, som skolen ikke direkte har indflydelse på: de fysiske rammer og trafiksikkerheden

Herudover har skolen selv gennemført den lovpligtige trivselsundersøgelse blandt eleverne, og her igen var resultatet særdeles tilfredsstillende.

Ovennævnte undersøgelser er blevet offentliggjort i løbet af året på månedsbrevene, og kopi heraf kan indhentes på skolens kontor.

For begge undersøgelser er det værd at bemærke, at på trods af manglende plads både på skolen og i sfo ligger vi meget højt i undersøgelsen sammenlignet med de andre skoler, som også indgår i undersøgelsen.

Herudover har skolen selv gennemført den lovpligtige trivselsundersøgelse blandt eleverne, og her igen var resultatet særdeles tilfredsstillende.

 Ovennævnte undersøgelser er blevet offentliggjort i løbet af året på månedsbrevene, og kopi heraf kan indhentes på skolens kontor.

For begge undersøgelser er det værd at bemærke, at på trods af manglende plads både på skolen og i sfo ligger vi meget højt i undersøgelsen sammenlignet med de andre skoler, som også indgår i undersøgelsen.

 

Legeplads

Med stor entusiasme gik en håndfuld forældre i gang med at opføre en ny legeplads ved indskolingen her i foråret. På trods af ellers god planlægning og arkitekttegninger, må vi konstatere at projektet greb om sig, og der skulle flere arbejdslørdage til.

Status er, at projektet forventelig bliver færdigt inden sommerferien år 2005, så eleverne kan få glæde af gangbroen også.

Herudover var der desværre en tragisk hændelse på Sølystskolen i Århus Kommune, hvor en elev omkom under leg på legepladsen.

Dette gav anledning til forældrehenvendelser til skolen, om skolens legepladser nu også var forsvarlige. Skolens legepladser, som også omfatter sfo, gennemgås en gang årligt af kommunens ansvarlige herfor, men i forbindelse med ulykken i Århus Kommune, blev legepladserne gennemgået endnu engang, og småting blev rettet, men der var ingen alvorlige mangler ved skolens legepladser.

Alligevel - og ikke på grund af ulykken – udskiftes legepladsen ved sfo’en nu, da den nuværende er nedslidt. Så eleverne i sfo’en kan snart se frem til en ny og spændende legeplads.

 

Pavilloner

Som følge af voksende elevtal var der igen pladsproblemer, når skoleåret 2004/2005 skulle starte. Resultatet var, at vi fik bevilget ca. 400 kvm pavilloner. Så snart pladsproblemer blev konstateret, var der en hurtig reaktion fra Hadsten Kommune, og sagen blev hurtig og effektiv behandlet.

Løsningen er midlertidig, og skal fungere i 5 år. På trods af den midlertidige løsning, er det en god løsning, og lokalerne fungerer fint som undervisningslokaler, og aktivitetslokaler for sfo’en.

 

Afskedsreception  

Ved skoleårets afslutning havde 3 lærerne valgt at på velfortjent pension. Lærerne havde alle været ansat på skolen i over 25 år hver, og skolen afholdte på sidste skoledag en afskedsreception for Karl, Hans Erik og Bernt. Tak til alle 3 for en stor en engageret indsats på skolen igennem alle de mange år.

 

Kvas projekt

Skolen har arbejdet med udvikling af KVAS herunder udviklingsmål:

Inklusion – rummelighed – samarbejde

Projektet omfatter udvikling af samarbejdet i indskolingsafdelingen, herunder 0,1,2,3, klasse, specialklassen samt SFO’en og etablering af styrkecenter.

Høringssvar

Skolebestyrelsen modtager løbende materiale fra Hadsten Kommune, hvor der skal afgives høringssvar.

I det forløbne år har vi blandt andet afgivet høringssvar omkring:

  • budget
  • pædagogisk enhed i skole distrikt 2
  • fælles værdier for skolevæsenet i Hadsten Kommune
  • lokalplan

Flere af punkterne er omtalt tidligere i årsberetningen, og vi må desværre konstatere, at uagtet vores ellers gennemarbejdede høringssvar, har børne- og kulturudvalget i de fleste tilfælde, valgt ikke at tage hensyn til vores forslag og ønsker.

Pisa undersøgelse

Om folkeskolen har alle en mening, og meningerne strømmede frem, da den berømte PISA undersøgelse blev offentlig gjort.

Citat fra et interview:

” Jeg tror virkelig på, at de, der arbejder i grundskolen(folkeskolen), ønsker at ruste børnene så godt som muligt, men de får ingen hjælp af PISA. I værste fald går de i den modsatte grøft og siger, at alt er godt, men det er det jo ikke.”

PISA undersøgelsen giver nogle meninger om, hvordan den danske folkeskole står, men i mange af undersøgelsens punkter, sammenligner man bananer og pærer, og vil have dem til at være lige!, og netop det lærer man jo i folkeskolen, at det kan man ikke!

Skolebestyrelsen har selv prøvet en PISA test, og ja uden at nævne hvordan det gik for den enkelte, så var den svær.

Folketingsvalg

Selv om valget er foregået i 2005, vil vi alligevel kort omtale det i års beretningen, da det vil påvirke skolen i 2005.

Regeringen har besluttet fornyelse af folkeskolen, herunder:

  • bedre læreruddannelse
  • styrket efteruddannelse af lærere
  • styrket efteruddannelse af skoleledere
  • national handlingsplan for læsning
  • styrket dansk undervisning
  • historiefaget skal styrkes
  • styrkelse af det faglige niveau i naturfag
  • styrkelse af det faglige niveau i matematik
  • en god start i folkeskolen
  • obligatorisk afgangsprøve i folkeskolen
  • målretning af det nuværende 10. klasse tilbud
  • reform af pædagoguddannelsen
  • fremme af evalueringskultur
  • dokumentation af folkeskolens resultater
  • råd for evaluering og kvalitetsudvikling i folkeskolen
  • styrket kommunalt tilsyn med skoler
  • ungdomsuddannelse til alle

Det er kun glædeligt, at der kommer mere fokus på folkeskolen, og vi ser frem til at der kommer handling bag ordene – dog uden at være enig i alle punker -  men det er stadigvæk vigtigt, at vores børn kommer ud af skolen som hele børn, hvor der også er andet end faglighed, samt at der sættes økonomiske handlinger bag ordene også.

 

Samarbejdet med Hadsten Kommune

 

Som det flere steder i årsberetningen fremgår, føler vi i skolebestyrelsen, at børne- kulturudvalget samt byrådet, ikke er specielt lydhøre, og i bestyrelsen er vi meget i tvivl om, om vi opfattes som brokhoveder eller engagerende forældre.

Vores dialog med kommunen kan foregå via de høringssvar som vi sender i konkrete sager, men også med direkte kontakte med de folkevalgte politikere samt børne- og kulturudvalget.

Skolebestyrelsen deltager 2 gange årligt i fællesmøde med de andre skolebestyrelser i et ”kontaktforum” hvor repræsentanter fra børne- og kulturudvalget og forvaltningen også deltager.

Herudover havde skolebestyrelsen anmodet om foretræde for børne- og kulturudvalget, for at drøfte helhedsplanen, og den manglende udførelse.

Vi havde foretræde for børne- og kulturudvalget, hvor vi drøftede helhedsplanen, men må efterfølgende desværre konstatere, at nok blev der lyttet, men ikke handlet.

 

Lokalområdet

I skolebestyrelsen og på skolen er vi meget opmærksomme på samarbejdspartnere i nærsamfundet, herunder:

  • ØHG
  • Gymo
  • Fællerådet
  • Høst-samarbejdet
  • Sognepræst Ole Juul

Skolebestyrelsen er med til møder i ovennævnte regi’er både repræsenteret som bestyrelsen men også med som privat personer.

Herunder deltager Claus Loft og Anne Rasmussen i den arbejdsgruppe, som arbejder med en alternativ halløsning.

Samtidig med, at der igen lyde en stor tak til Ole Juul, for arbejdet med skolen, herunder minikonfirmander, konfirmander og deltagelse i skoleovertagelsen.

 

Arbejdspunkter i 2005

Skolebestyrelsen har bl.a. følgende arbejdspunkter på programmet for 2005:

 

  • hvordan vi som skole forbliver synlig i en ny stor 3 H kommune
  • revidering af skolens principper og handleplaner
  • skolebestyrelsesvalg
  • trafik
  • standpunkt 6-7 klasse
  • støtteforening
  • evaluering/læsning
  • skole/hjem samarbejdet
  • special undervisningen
  • nul tolerance
  • værdier
  • grøn skole/sund skole
  • forbedring af skolens faciliteter, f.eks. hal, fælles rum, faglokaler m.m.
  • børnenes start i skolen

 

Flere af ovennævnte punkter er nye, mens andre blot er opfølgningspunkter, og der er store udfordringer i året 2005 med arbejdspunkter, som til stadighed skal sikre, at vores børn har en god og spændende skole.

Afslutningsvis skal vi glæde os over en særdeles god og velfungerende skole med et meget engageret personale, samt en skole i fortsat fremdrift, på trods af problemer på den eksterne linie med kommunen.

Beretning fremlagt og taget til efterretning på årsmøde for forældrene den 3. marts 2005.

   

Jan Pedersen

Formand for skolebestyrelsen