Hadbjerg Skole

Forsiden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årsberetning 2001
tryk her

 

 

 

 

 

 

 



 

rundtop-sb-v1.jpg (1917 bytes)

 

 

 

Status - Vision og udviklingsplan
for Hadbjerg Skole

Udarbejdet i forbindelse skolestrukturevaluering oktober 2002



Hadbjerg Skoles målsætning.

Hadbjerg Skole er en rummelig og udviklingsorienteret skole.

Samarbejde og samspil mellem skolen, eleverne, forældrene, bestyrelsen og lokalsamfundet er forudsætningen for at skabe den ønskede rummelighed og udvikling.

Skolen ser det som sin opgave at skabe rammer, der passer til børnene - også til de børn, der ikke helt passer ind i de vante skabeloner og derfor oftest oplever at folkeskolen ikke har plads til dem.

 

Målsætningen realiseres blandt andet i følgende fokuspunkter:

 

  1. Gode rammer skaber et godt læringsmiljø
  2. Skolens kerneydelse er undervisning
  3. Skolen rummer mange slags børn med forskellige behov
  4. Gode lærere giver gode elever
  5. Skolen byder forældrene op til dans
  6. Skolen er et lokomotiv i lokalsamfundet

 

 

1. Gode rammer skaber et godt læringsmiljø

Skolens størrelse er sådan, at  både nærhed og overskuelighed samt udvikling og vækst er i  balance.

 

Hvad og hvordan:

Det sociale miljø på Hadbjerg Skole er sådan, at elever, forældre, personale og alle andre, der er i kontakt med skolen, føler sig velkomne og godt tilpas.

Der er derfor særlig fokus på :

·         At tage hånd om overgangsfaser som indskoling, udskoling og indslusning af eleverne fra Voldum Skole gennem et udbygget samarbejde mellem de forældre, elever, lærere, pædagoger eller andre faggrupper, der er involveret

·         At indemiljøet er røgfrit, vedligeholdt og på længere sigt allergi- og miljøvenligt

·         At udemiljøet udbygges, udvides og ændres mod en mere grøn og legevenlig profil

 

Skolens fysiske rammer bliver udbygget og renoveret via helhedsplanens 3 etaper:

·           Den igangværende bygning af ny indskolingsafdeling

·           Den forestående renovering af faglokaler og udvidelse af idrætsfaciliteter

·           Udvidelse af normalklasselokaler

Helhedsplanen koncentrerer sig om udbygning og renovering i forhold til særligt udvalgte områder, men  fornyelserne skal ses og indgå som nye muligheder for alle elever og for hele skolen.


2. Skolens kerneydelse er undervisning

Hadbjerg Skole er en folkeskole fra 0-9 klasse med faglig kvalitet, der vægter et udviklende forum omkring faglighed og pædagogik.

Ved indlæring af de grundlæggende færdigheder er det vigtigt, at eleverne får mulighed for at udvikle og anvende kreative evner og arbejdsmetoder. Dette vil være en god forudsætning i elevernes personlige muligheder i det kommende voksenliv. Skoleforløbet skal være varieret og byde eleverne gode og positive oplevelser.

 

Hvad og hvordan:

  • skolen tilstræber at undervisningen i klasserne sker på tværs af faggrænser, hvor det er relevant og ønskeligt
  • skolen tilstræber at undervisningen gennem emne- og temaarbejde går på tværs af klassetrin og faggrænser
  • skolen prioriterer de praktisk/musiske fag højt
  • skolens lærere vurderer, hvor det er nødvendigt at gennemføre intensive korte kurser gennem hele skoleforløbet

 

 

3. Skolen rummer mange slags børn med forskellige behov

Skolen styrker børnenes selvværd, samarbejdsevner og mellemmenneskelige forståelse og følger den enkelte elev tæt i og uden for skoleforløbet.

Skolen har plads til specialklasser og børn med særlige behov.

 

Hvad og hvordan:

Skolen vægter udviklingen af sociale kompetencer:

·         Gennem målrettet og formaliseret arbejde med social- og emotionel læring.

  • Gennem tutorordningen, hvor frivillige elever fra 7. klasse er kontaktpersoner for børnehaveklassebørnene og følger dem rundt i skolegården og på legepladsen
  • Gennem temaarbejder på tværs af klassetrin, hvor samarbejdet lærer eleverne at tage ansvar og at vise respekt og omsorg for hinanden uanset alder og forudsætninger.

 

Skolen har dette skoleår 3 specialklasser:

·         Erhvervsklasse for elever fra 8. og 9. klasser, der af faglige eller sociale årsager har behov for en anderledes skoledag

·         Specialindskolingsklasse

·         Specialklasse på 7. klassetrin

 

Rummelighed og sameksistens forudsætter stor bevidsthed om samspillet mellem normalklasser og specialklasser.

Problemstillinger omkring overgangen fra specialklasse til normalklasse, kontakten mellem specialklasse og normalklasse samt indslusning af nye elever i specialklasserne er derfor fokuspunkter i dette skoleår. Skolen har samarbejdsaftale med Børnepsykiatrisk Hospital og PPR om supervision og efteruddannelse af lærere.

 

Skolen indgår aktivt i ungdomskulturen i lokalområdet:

·         Overbygningen gør det muligt for de unge at blive i området

·         Skolen arbejder sammen med det lokale erhvervsliv gennem tiltag som udvidet erhvervspraktik og jobbørs

·         Ungdomsklub for de 14-18-årige på skolen

 

 

4. Gode lærere giver gode elever

Skolen er en attraktiv arbejdsplads, der tiltrækker og fastholder velkvalificerede lærere til gavn for både eleverne og lokalområdet.

 

Hvad og hvordan:

Hadbjerg Skole er en af områdets største arbejdspladser, men både skolen og dermed også lokalområdet er udsat i tider med mangel på lærerkræfter.

Skolens faglige kvalitet og arbejdsmiljø bliver derfor vægtet højt gennem:

·         Et velfungerende forum omkring faglighed og pædagogik

·         Høj prioritering af efteruddannelse

·         Åbenhed overfor nytænkning og gode ideer

·         Et velfungerende samarbejde såvel i personalegruppen som mellem personalegruppen og ledelsen

 

5. Skolen byder forældrene op til dans

Skolen opbygger et åbent og tillidsfuldt forhold mellem eleverne, forældrene og skolen.

 

Hvad og hvordan:

Eleven såvel som skolen bliver styrket af fælles fodslag mellem skole og hjem:

  • Skolen inddrager derfor forældrene via relevante informationer og møder og sociale arrangementer.
  • Forældrene bakker op om skolens initiativer og indgår i dialogen omkring den enkelte elev.

Skolebestyrelsen vil i den kommende periode arbejde med formulerede krav og forventninger til forældre med henblik at målrette forældresamarbejdet yderligere.

 

6. Skolen er et lokomotiv i lokalsamfundet

Skolen er et samlingspunkt for lokalsamfundets kulturliv og udgør sammen med kirken, foreninger og øvrige institutioner i området drivkraften i Hadbjergområdets status som kommunalt udviklingscenter.

 

Hvad og hvordan:

Skolen medvirker til at skabe fællesskabsfølelse blandt områdets beboere ved at deltage på alle niveauer i lokalsamfundet. Vi samarbejder med : 

·         foreningslivet om at gøre en bred sundhedsfremmende indsats overfor børnene

·         borgerforeninger, grundejerforeninger og byforeninger om styrkelse af områdets øvrige faciliteter

·         alle interesseorganisationer omkring styrkelse af de faciliteter, som skolen kan stille til rådighed for lokalsamfundet

·         præst og menighedsråd om kulturelle tilbud

·         politi og socialsektoren om SSP-samarbejdet

·         lokale virksomheder og personer gennem virksomhedsbesøg og brug af gæstelærere fra lokalsamfundet med videre.

 

 

 

 

 

Sammenfatning:

 

Hadbjerg Skole er en rummelig skole.

Det betyder en favnende skole, hvor børn får lov til at være børn. Også selv om de ikke lige passer ind i de eksisterende skabeloner.

Det betyder en åben skole, hvor ikke alt er låst af – en skole hvor meget kan lade sig gøre for både elever, forældre, medarbejdere  og lokalsamfundet.

Det betyder også en nytænkende skole, som giver plads for ideer og forslag, der fremmer den pædagogiske og faglige udvikling.

Skolen har en størrelse, der gør det muligt dels at skabe det nære skolemiljø, dels at projektere og gennemføre større faglige og pædagogiske udviklingsprojekter som for eksempel den helhedsorienterede indsats i indskolingsperioden.

 

 

 

 

 

Et billede af skoledistrikt 2 i fremtiden -

forslag til en ny organisering

 

I år 2006 indgår Hadbjerg og Voldum skoledistrikter (skoledistrikt 2) i et tæt pædagogisk samarbejde. Udgangspunktet for dette pædagogiske samarbejde er de nuværende kommunale institutioner i området – sundhedspleje, dagpleje, børnehaver, skolefritidsordninger og skoler.  Området tilbyder på denne måde en kommunal ydelse til alle børn i alderen 0-16 år.

 

Målet er at udbygge det tætte samarbejde, der allerede finder sted, så der skabes en pædagogisk enhed der fleksibelt og smidigt løser opgaven i forhold til den lokale udvikling og de lokale behov.

 

Samfundet ændrer sig hastigt og betydeligt og de kommunale institutioner må finde organisations- og samarbejdsformer, der gør det muligt at agere og udvikle sig i et samfund præget af forandring. De kommunale tilbud må være tidssvarende og forankret i lokalområdet, så de opfylder og modsvarer de behov, der til enhver tid viser sig her.

 

Den pædagogiske enhed kunne eksempelvis skabe fælles ressourcer gennem:

 

  • et ledelsesmæssigt samarbejde:

fælles planlægning af de kommunale tilbud så det bliver muligt at tage højde for store årgange, flaskehalsproblemer ved overgange mellem de kommunale tilbud og tilsvarende skiftende forhold

 

  • et administrativt samarbejde:

forskellige institutioner samarbejder omkring forskellige administrative opgaver og løsninger så som indkøb, pedel-funktioner, sekretær-funktioner o.l.

 

  • et pædagogisk samarbejde:

      videreudvikling af det pædagogiske samarbejde mellem samtlige institutioner i distrikt 2.

 

Det stiller store krav til personalet at arbejde i en organisation, der konstant er i bevægelse. Efteruddannelse er derfor en væsentlig faktor.

En pædagogisk enhed vil kunne samle ressourcerne på institutionsområdet og øge mulighederne for relevante efteruddannelsesaktiviteter. Gode efteruddannelsesmuligheder vil desuden både kunne tiltrække og fastholde velkvalificerede medarbejdere til lokalområdet.

 

 

Den pædagogiske enhed kunne desuden åbne nye muligheder på en række områder:

 

  • nytænkning mellem de forskellige personalegrupper
  • nytænkning mellem de forskellige institutioner
  • samlet forbyggende indsats i forhold til socialpædagogiske tiltag
  • god udnyttelse af pengene
  • støtte hele lokalområdet
  • spændende tilbud til borgerne
  • fastholde et højt fagligt niveau blandt medarbejderne

 

Hadsten Kommune består af både land og by og den pædagogiske enhed kunne således være et kvalitativt alternativ til at samle aktiviteter og beslutninger 'inde i byen'.

 

Med baggrund i ovenstående foreslåes derfor, at der iværksættes en organisatorisk udviklingsproces for og med skoledistrikt 2's institutionsledere m.fl.

Formålet skal være at udarbejde en plan for overgang fra nuværende organisering til en organisering efter de beskrevne principper for en pædagogisk enhed.

Planen skal omfatte alle kommunale institutioner og funktioner i skoledistrikt 2, som retter sig mod de 0-16 årige.

 

 

 

Skolebestyrelsen ved Hadbjerg skole