Hadbjerg skole

Forsiden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kom rundt på siden:


    

 

 

 

Årsberetning 2001
tryk her


 
Skoleplan 2001 -
tryk her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Skoleplan for Hadbjerg skole
September 2003


 

 1. Præsentation af Hadbjerg skole.

Skolebestyrelsen:

Jan Pedersen 
Formand

Jens Kristian Skovgaard 
Næstformand

Thora Wind Hansen

Esben Bager

Henning Amby

Claus Loft

Kirsten Sørensen

Lau Leth Laursen                                Medarbejderrepræsentant

Lene Andersen                                            Medarbejderrepræsentant

Kasper Amby                                              Elevrepræsentant

Peter Bjerregaard 
Elevrepræsentant

Knud Nørgaard 
SFO leder

Morten Gleerup                                            Viceskoleinspektør

Niels Fensby
Skoleleder

 

I skoleåret 2003 – 04 er der 305 elever på Hadbjerg skole, fordelt på 16 klasser

 

Ansatte på skolen:

31 lærere på fuld tid

1 lærer med nedsat tid 0,4 stilling

1 børnehaveklasseleder på fuldtid og en børnehaveklasseleder på 0,85 tid

12 ansatte i SFO

1 serviceleder

1 skolesekretær

1 SFO leder

1 viceskoleinspektør

1 skoleinspektør

 

Skolens netto tid:  54659 timer

 

Økonomi:

Ved afslutningen af 2002 kom skolen ud med et merforbrug på 14.000,-kr.

Vi er stadig uforstående for en del af de budgettal, som ligger til grund for skolens årsregnskab. Det drejer sig bl.a. om lønninger til serviceleder og skolesekretær, samt skolens afregning i forbindelse med rengøring. Vi har accepteret slutafregnningen for 2002, men forventer, at der er en større gennemskuelighed i forbindelse med budgettallene fremover. Vi regner med at dette bliver iorden, inden skolen skal overgå til lønsumstyring.

Skolen er på nuværende tidspunkt involveret i en kedelig dobbelt leasingssag vedr. kopimaskiner. Skolen og forvaltningen samarbejder med kommunens advokat om at løse problemet, men vi forventer at komme ud af 2003 med et større underskud på grund af denne sag.

 

 

 

2. Timetalsplan for Hadbjerg skole.

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Humanistiske fag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dansk

240

240

240

240

210

210

210

210

210

Engelsk

 

 

 

60

90

90

90

90

90

Tysk

 

 

 

 

 

 

90

120

120

Historie

 

 

30

30

60

60

30

 

 

Kristendom

30

30

30

30

30

30

 

30

30

Samfundsfag

 

 

 

 

 

 

 

 

150

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naturfag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matematik

150

120

120

120

120

120

120

120

120

Natur/Teknik

30

60

60

60

60

60

 

 

 

Geografi

 

 

 

 

 

 

60

60

 

Biologi

 

 

 

 

 

 

60

60

 

Fysik/kemi

 

 

 

 

 

 

60

60

60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktisk/musiske fag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Idræt

90

90

90

60

60

60

60

60

60

Musik

60

60

60

60

60

60

 

 

 

Billedkunst

60

60

60

60

60

 

 

 

 

Håndarbejde

 

 

 

60

60

 

 

 

 

Sløjd

 

 

 

 

60

60

 

 

 

Hjemkundskab

 

 

 

 

 

60

60

 

 

Valgfag

 

 

 

 

 

 

60

60

60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klassens Tid

30

30

30

30

30

30

30

30

30

 

Børnehaveklasserne har 660 timer pr. år. (22 ugentlige timer)

 

3. Byrådets målsætning

Folkeskolelovens formålsbestemmelse:

 

”Folkeskolens opgave er – i samarbejde med forældrene – at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til en alsidig personlig udvikling hos den enkelte elev.

Folkeskolen må søge at skabe sådanne rammer for oplevelse, virkelyst og fordybelse, at eleverne udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Folkeskolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen. Skolen forbereder eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning og hele dagligdag må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.”

 

Hadsten Kommunes overordnede skolemål:

 

Ud fra folkeskolelovens formålsbestemmelse fastsatte Byrådet i 1999 følgende overordnede lokale skolemål:

 

 Byrådet ønsker et velfungerende skolevæsen, der er kendetegnet ved at være attraktivt for såvel børn og deres forældre som for medarbejderne.

 Skolevæsenet skal fremstå som dynamisk og udviklingsorienteret, hvilende på et fagligt, socialt og humanistisk grundlag.

 Skolevæsenet betragtes som en helhed, men den enkelte skole fungerer – bl. a. gennem decentralisering og selvforvaltning – som en enhed.

 Skolerne skal i samklang med brugerne rumme mål for udvikling af skolen som lokalt kulturcenter.

Hadsten Kommunes delmål eller kvalitetsmål:

 

De foran nævnte overordnede mål skal opfyldes gennem følgende delmål:

 

Undervisning/skolearbejdet:

Der skal være helhed og sammenhæng i barnets liv. Det betyder:

 At der etableres et velfungerende samarbejde mellem faggrupperne på indskolingsområdet.

 At der skabes et godt samarbejde mellem skoler og børnehaver/dagpleje der understøtter en god og tryg skolestart.

 At overgangen fra distriktsskolen til overbygningsskolen tilrettelægges under størst mulig hensyntagen til den enkelte elev.

Skolearbejdet skal tage udgangspunkt i et højt fagligt og pædagogisk niveau og give sociale udfordringer.

 Skolen skal underbygge og udvikle børnenes grundlæggende færdigheder og give det enkelte barn de bedst mulige forudsætninger for at klare sig videre i livet.

 Forældrene skal indgå i naturlige sammenhænge i deres børns skoleliv.

 Der skal ske en teknologisk udvikling, hvor informations- og kommunikationsteknologi er en almindelig del af undervisningsmidlerne.

Samarbejde omkring skolen:

Samarbejdet skal være dialogbaseret. Det betyder:

 At der afholdes årlige møder mellem skolebestyrelserne og Børne- og Kulturudvalget.

At der holdes årlige møder i Kontaktorganet for Skoleområdet.

Gennem samarbejdet skal der sikres en skoleudvikling, der afspejler de stadige forandringer i samfundet.

Medarbejderne

Medarbejderne skal deltage aktivt i folkeskolens udvikling, herunder planlægning og udførelse.

Byrådet ønsker, at medarbejderne til enhver tid er kvalificerede til honorering af nutidens og fremtidens krav. Det betyder:

 At medarbejderne skal støttes i den faglige og personlige udvikling med henblik på at kvalificere sig til fremtiden.

 At Hadsten Kommune tilbyder sig som praktikvært i forbindelse med uddannelse til lærer.

Skoleledelsen:

Det daglige arbejde på skolen, mellem skolerne og mellem skolerne og forvaltningen skal sikre kontinuitet, koordinering og fortsat udvikling af de bæredygtige initiativer på skole- og fritidsområdet (skolefritidsordningen)

 Skoleledelsen skal rustes til fremtidens krav gennem synlig pædagogisk, administrativ og personalemæssig ledelse.

 Skoleledelsen er en del af fællesforvaltningens samlede ledelse og indgår i ledelses- og udviklingsinitiativer indenfor hele skolevæsenet.

Skolernes fysiske rammer:

 Byrådet ønsker at forbedre skolernes fysiske rammer.

 Folkeskolernes fysiske rammer søges optimeret, så de på alle områder muliggør en nutidig undervisning.

Der er udarbejdet en plan for renovering af de udvendige fysiske rammer, og der søges udarbejdet en tilsvarende for skolernes indvendige rammer.

Ressourceanvendelse, styring og planlægning:

Byrådet ønsker en hensigtsmæssig og helhedsorienteret udnyttelse af ressourcerne.

Indenfor de af Byrådet afsatte rammer er skolerne selvforvaltende. Skolerne har indenfor rammerne mulighed for at iværksætte det optimale tilbud under hensyntagen til institutionelle og lokale forhold.

Byrådet ønsker en langsigtet planlægning med henblik på at skabe et velfungerende og stabilt skolevæsen.

Der udarbejdes en årlig Folkeskoleredegørelse, som anvendes som informations- og planlægningsværktøj for udviklingen indenfor folkeskoleområdet, herunder skolefritidsordningen.

 Alle skolerne udarbejder virksomhedsplaner, hvori de såvel kort- som langsigtede skolemål er beskrevet, og hvori der er foretaget en evaluering af sidste års aktiviteter. Der udarbejdes en fælles virksomhedsplan for kommunens folkeskoler, inkl. skolefritidsordningen, og planen forelægges til politisk godkendelse.

Kvalitetsudvikling skal være en naturlig og integreret del af det daglige arbejde indenfor skolevæsenet som helhed og indenfor den enkelte skole.

 


4. Hadbjerg skoles målsætning.

Skolens målsætning :

 

Hadbjerg Skole er en rummelig og udviklingsorienteret skole.

Samarbejde og samspil mellem skolen, eleverne, forældrene, bestyrelsen og lokalsamfundet er forudsætningen for at skabe den ønskede rummelighed og udvikling.

Skolen ser det som sin opgave at skabe rammer, der passer til børnene - også til de børn, der ikke helt passer ind i de vante skabeloner og derfor oftest oplever at folkeskolen ikke har plads til dem.

 

Målsætningen realiseres blandt andet i følgende fokuspunkter:

 

  1. Gode rammer skaber et godt læringsmiljø
  2. Skolens kerneydelse er undervisning
  3. Skolen rummer mange slags børn med forskellige behov
  4. Gode lærere giver gode elever
  5. Skolen byder forældrene op til dans
  6. Skolen er et lokomotiv i lokalsamfundet

 

Hadbjerg Skole er en rummelig skole.

Det betyder en favnende skole, hvor børn får lov til at være børn. Også selv om de ikke lige passer ind i de eksisterende skabeloner.

Det betyder en åben skole, hvor ikke alt er låst af – en skole hvor meget kan lade sig gøre for både elever, forældre, medarbejdere  og lokalsamfundet.

Det betyder også en nytænkende skole, som giver plads for ideer og forslag, der fremmer den pædagogiske og faglige udvikling.

Skolen har en størrelse, der gør det muligt dels at skabe det nære skolemiljø, dels at projektere og gennemføre større faglige og pædagogiske udviklingsprojekter som for eksempel den helhedsorienterede indsats i indskolingsperioden.

 

Et billede af skoledistrikt 2 i fremtiden -

forslag til en ny organisering

 

I år 2006 indgår Hadbjerg og Voldum skoledistrikter (skoledistrikt 2) i et tæt pædagogisk samarbejde. Udgangspunktet for dette pædagogiske samarbejde er de nuværende kommunale institutioner i området – sundhedspleje, dagpleje, børnehaver, skolefritidsordninger og skoler.  Området tilbyder på denne måde en kommunal ydelse til alle børn i alderen 0-16 år.

 

Målet er at udbygge det tætte samarbejde, der allerede finder sted, så der skabes en pædagogisk enhed der fleksibelt og smidigt løser opgaven i forhold til den lokale udvikling og de lokale behov.

 

Samfundet ændrer sig hastigt og betydeligt og de kommunale institutioner må finde organisations- og samarbejdsformer, der gør det muligt at agere og udvikle sig i et samfund præget af forandring. De kommunale tilbud må være tidssvarende og forankret i lokalområdet, så de opfylder og modsvarer de behov, der til enhver tid viser sig her.

 

Den pædagogiske enhed kunne eksempelvis skabe fælles ressourcer gennem:

 

  • et ledelsesmæssigt samarbejde:

fælles planlægning af de kommunale tilbud så det bliver muligt at tage højde for store årgange, flaskehalsproblemer ved overgange mellem de kommunale tilbud og tilsvarende skiftende forhold

 

  • et administrativt samarbejde:

forskellige institutioner samarbejder omkring forskellige administrative opgaver og løsninger så som indkøb, pedel-funktioner, sekretær-funktioner o.l.

 

  • et pædagogisk samarbejde:

      videreudvikling af det pædagogiske samarbejde mellem samtlige institutioner i distrikt 2.

 

 

 

Det stiller store krav til personalet at arbejde i en organisation, der konstant er i bevægelse. Efteruddannelse er derfor en væsentlig faktor.

En pædagogisk enhed vil kunne samle ressourcerne på institutionsområdet og øge mulighederne for relevante efteruddannelsesaktiviteter. Gode efteruddannelsesmuligheder vil desuden både kunne tiltrække og fastholde velkvalificerede medarbejdere til lokalområdet.

 

 

Den pædagogiske enhed kunne desuden åbne nye muligheder på en række områder:

 

  • nytænkning mellem de forskellige personalegrupper
  • nytænkning mellem de forskellige institutioner
  • samlet forbyggende indsats i forhold til socialpædagogiske tiltag
  • god udnyttelse af pengene
  • støtte hele lokalområdet
  • spændende tilbud til borgerne
  • fastholde et højt fagligt niveau blandt medarbejderne

 

Hadsten Kommune består af både land og by og den pædagogiske enhed kunne således være et kvalitativt alternativ til at samle aktiviteter og beslutninger 'inde i byen'.

 

Med baggrund i ovenstående foreslåes derfor, at der iværksættes en organisatorisk udviklingsproces for og med skoledistrikt 2's institutionsledere m.fl.

Formålet skal være at udarbejde en plan for overgang fra nuværende organisering til en organisering efter de beskrevne principper for en pædagogisk enhed.

Planen skal omfatte alle kommunale institutioner og funktioner i skoledistrikt 2, som retter sig mod de 0-16 årige.

 

   

5. Årsberetning.

 

Sidste år havde Hadbjerg skole 3 indsatsområder:

 

Skolestart/indskoling – udskoling – skolens fysiske rammer.

 

Indskoling.

 

Skolen tog den  nye indskolingsafdeling i brug januar 2003. Det har været til stor gavn for alle på skolen. Indskolingen er blevet samlet og børnehaveklasserne ligger nu rent fysik i forlængelse af resten af indskolingen. dette har medført en udvidelse af samarbejdet mellem klasserne og lærerne i indskolingen er nu samlet i et faseteam, som i fællesskab planlægger aktiviteter for eleverne, skoleårets gang  og ordensregler for indskolingen.

Dette gør sig også gældende for de øvrige to faseteam (mellemtrinet og udskolingen).

 

Udskolingen.

 

Sidste år beskrev vi en del omkring erhvervsklassen. Der er tidligere fremsendt en evaluering vedr. det foreløbige arbejde med erhvervsklassen og skolen har fået en positiv tilbagemelding fra Børen – og kultur udvalget og mulighed for at fortsætte arbejdet også i skoleåret  2003/04. Vi håber på, at erhvervsklassen i løbet af kort tid må blive et permanent tilbud til skolens/kommunens elever. Der er efter vores opfattelse et stort behov for klassen og både elever og forældre udtrykker stor tilfredshed med tilbudet.

Arbejdet med stormøder og samarbejdet mellem Hadbjerg skole og Voldum skole fortsætter u ændret i dette skoleår. Der har været afholdt en række møder mellem skolebestyrelserne på de to skoler for at udbygge samarbejdet og lægge det i mere faste rammer. Det er væsentligt at de to skoler har en løbende kontakt omkring eleverne og kan tilpasse tilbudet til eleverne, så det svare til de forventninger, der er i lokalområdet. Dette gælder både på det faglige og sociale niveau.

 

 

Skolens fysiske rammer.

 

Vi har taget det nye indskolingsafsnit i brug. samtidig har vi bygget en del om og fået samlet hele administrationen, lærerværelse, pædagogisk værksted og møderum på et sted.

Vi er meget glad for de forbedrede forhold og kan i det daglige arbejde mærke den lettelse, det er, at have disse området samlet.

 

 6. Mål og indsatsområder for det kommende år.

 

Helhedsplanen.

 

I det kommende år skal Hadsten kommunens helhedsplan for folkeskolerne tages op til revision.

Hadbjerg skole vil fortsat meget gerne deltage i planlægningsarbejdet.

I etape 2 er der tale om faglokale renovering og gymnastiksals udvidelse. Der er fremsendt planer vedr. etape 2 på Hadbjerg skole til teknisk forvaltning fra bruger side.

Derudover mener vi, at man bør indarbejde specialklasserne i helhedsplanen. I den oprindelige plan er disse klasser ikke med. Det er væsentligt for arbejdet med specialklasser, at der bliver indrettet lokaler, som tager højde for de specielle krav, der er.

Det er ligeledes væsentligt, at man tager fritidsdelen med i planlægningen. Hvis man vil give flere elever fra kommunen et heldagstilbud i kommunen, bør der også indrettes lokaler, som indeholder værkstedstilbud til fritidsdelen

 

Den fælles skole.

 

Sidste år skrev vi:

Det har været en stor succes, at have eksterne samarbejdspartnere tilknyttet skolen. som lærerne kan bruge i forbindelse med deres arbejde med specielle børn i undervisningen. I det kommende skoleår har vi udbygget dette samarbejde, idet vi har tilkøbt ekstra ydelser hos PPR. Det er væsentligt, at vi fortsat udbygger lærernes kompetencer indenfor dette område, så vi kan give alle børn i skoleområdet et godt skoletilbud, men også at vi kan hjælpe andre børn i kommunen til et godt skoleforløb og derved også give dem et godt afsæt til deres voksenliv.

 

Arbejdet omkring dette emne fortsætter og har i dette skoleår taget yderlig en ny dimension, idet skolen er indgået i samarbejde med amtets konsulenter i et KVAS projekt.

Baggrunden er den af kommunen vedtagne rammebudgettering på specialundervisningsområdet og at man ønsker at etablere flere kvalitative kommunale tilbud, som kan fungere som alternativ til placering i amtslige tilbud. Dette sker bl.a.  ved at

· arbejde med teoretiske og praktiske problemstillinger for at udvikle og formidle den viden og de erfaringer, der findes i gruppe af personale i specialklasserne på Hadbjerg skole, som allerede har viden og erfaring med undervisning af elever med særlige behov.

· drøfte og afprøve rummelighedsbegrebet, forstået som integration og samarbejde mellem specialundervisningen og almenundervisningen. Der er nedsat en arbejdsgruppe på skolen, som skal uddybe dette område.

·  

Der arbejdes med ovenstående målsætninger ved f.eks.møder, undervisningsobservationer og supervision på skolen.

 

Trivsel (mobning).

Med baggrund i en diskussion i skolebestyrelsen skal skolen i dette skole år arbejde med trivsel på Hadbjerg skole. Egentlig tog det det hele udgangpunkt i mobning, men vi har ønsket at se bredere på emnet og har valgt trivsel i stedet for. Nogle af skolens lærere har været på kursus og uge 44 er udnævnt til temauge med overskriften – trivsel.

Formålet for trivselsugen er:

At fremme trivslen på Hadbjerg Skole

Hver klasse udarbejder klasseregler/spilleregler samt udarbejder handlingsplaner for den eneklte klasse og giver forslag til fælles trivselsplan for skolen.

Planen skal være konkret og let at forstå og følge.

Elevrådet udarbejder på baggrund af klassernes forslag en fælles handlingsplan for skolen.

I forbindelse med trivselsugen udarbejder alle elever den lovpligtige undersøgelse af elevernes undervisningsmiljø og dette materiale indgår bl.a.i det videre arbejde med skolens indretning, når helhedsplanen skal revurderes.

 

Værdidebat.

I efteråret har skolen (skolebestyrelse og personale) planlagt  opstarten  af en værdi debat  for Hadbjerg skole.

Vi har indgået aftale med en ekstern konsulent og processen bliver ud over at værdisætte skolen også at inddrage kommunens værdier i forhold til institutionen

 

Hadbjerg skole

Niels Fensby